דיאטה קטוגנית צמחונית

דיאטה קטוגנית צמחונית

התזונה הקטוגנית הצמחונית היא גישה ייחודית לתזונה המשלבת את היתרונות של תזונה צמחונית ויתרונות של תזונה קטוגנית. תזונה זו עשירה בשומנים בריאים, דלה בפחמימות ושמה דגש על חלבונים מהצומח. דיאטה זו שימשה לטיפול במגוון מצבים רפואיים, כגון אפילפסיה, סוכרת מסוג 2 והשמנת יתר. פוסט זה יספק סקירה כללית של התזונה הקטוגנית הצמחונית, כמו גם היתרונות הבריאותיים הפוטנציאליים שלה.

 

מהי התזונה הקטוגנית הצמחונית?

התזונה הקטוגנית הצמחונית היא תזונה דלת פחמימות ועתירת שומן המבוססת על חלבונים מהצומח. זה ידוע גם בתור דיאטה קטוגנית טבעונית רק ללא ביצים ומוצרי חלב כמובן. המטרה של דיאטה זו היא להפחית את צריכת הפחמימות ולהגדיל שומנים בריאים וחלבונים ממקורות צמחיים. דיאטה זו מבטלת את כל המוצרים מהחי, כולל בשר, עוף ודגים. במקום זאת, הוא מתמקד בחלבונים מהצומח כגון אגוזים, זרעים, קטניות וירקות דלי פחמימות. דיאטה זו עשירה בשומנים בריאים ודלה בפחמימות, מה שעוזר לקדם קטוזיס.

הגעה לקטוזיס בתזונה הקטוגנית הצמחונית – קטוזיס הוא המצב המטבולי הורמונלי שבו הגוף נכנס אליו לאחר מספר ימים ובאמצעותו הגוף ניזון מקטונים ולא מסוכרים כמו מקודם.
כדי להגיע לקטוזיס בתזונה קטוגנית צמחונית הדבר מאתגר יותר כיוון שיש תוספת של פחמימות ממקור  קטניות (אפונה, עדשים, טופו, שעועית, חומוס) דבר שאין אותו בתזונה קטוגנית רגילה כיוון ששמה מקור החלבון הוא בשר שאין בו פחמימות כלל וכלל.
ולכן יש לקבל כלים מאיש מקצוע כדי להבין טוב יותר כיצד לתמרן ולהגיע לקיטוזיס בסופו של דבר וכן לגוון עם חלבון מקטניות.

היתרונות הבריאותיים של התזונה הקטוגנית הצמחונית

התזונה הקטוגנית הצמחונית נקשרה למספר יתרונות בריאותיים אפשריים. הוכח שהוא מפחית דלקת ומשפר את בקרת הסוכר בדם. בנוסף, זה עשוי לעזור להפחית את הסיכון למחלות מסוימות, כגון סוכרת מסוג 2 ומחלות לב. יתר על כן, דיאטה זו עשויה לסייע לשיפור התפקוד הקוגניטיבי ולהפחתת מתח ושיפור מצב הרוח. לבסוף, זה עשוי להועיל גם לירידה במשקל, מכיוון שהוא עוזר להפחית רעב ותשוקה.
בשנים האחרונות התזונה הקטוגנית נחקרה בהקשר של מניעה או טיפול בגידולים סרטניים והדגש הכללי הוא שיש הטבה כאשר משלבים תזונה קטונגית שכן גידול סרטני ניזון מסוכר ובתזונה הזאת אין כלל סוכר בכלל.
הממצא הוודאי ביותר שנמצא בהקשר זה הוא של גידול בראש מסוג
GBM glioblastoma  שנמצא הטבה באופן מובהק. התזונה הקטוגנית הצמחונית יכולה להיות דרך יעילה לשיפור הבריאות, הפחתת דלקת וקידום ירידה במשקל. עם זאת, חשוב לציין כי יש להקפיד על דיאטה זו בעזרת רופא או תזונאי על מנת להבטיח כי כל הצרכים התזונתיים מסופקים. בנוסף, חשוב לוודא שהתזונה מאוזנת כראוי ושצורכים מספיק קלוריות כדי לענות על צורכי האנרגיה. בעזרת רופא או תזונאי, התזונה הקטוגנית הצמחונית יכולה להיות דרך יעילה לשיפור הבריאות ולקידום ירידה במשקל.

מזונות שמותר לאכול בתזונה קטוגנית צמחונית

התזונה הקטוגנית הצמחונית מתמקדת במזונות עתירי שומן ופחמימות. זה כולל מזונות כמו אבוקדו, אגוזים, זרעים ושמנים. בנוסף, ניתן לצרוך גם ירקות לא עמילניים כגון ברוקולי, כרובית ותרד. בנוסף למזונות אלו, ניתן לכלול גם מגוון מוצרי חלב דלי פחמימות, כגון גבינה, חמאה ויוגורט. לבסוף, ניתן לכלול בתזונה מגוון של חלבונים על בסיס צמחי כגון טופו, טמפה וסייטן.

מזונות שיש להימנע מהם בתזונה הקטוגנית הצמחונית

בעוד שהתזונה הקטוגנית הצמחונית עשויה להועיל לחלקם, ישנם מזונות מסוימים שכדאי להימנע מהם. יש להימנע ממזונות עשירים בפחמימות, כגון דגנים, ירקות עמילניים ופירות. בנוסף, יש להימנע גם ממזונות עשירים בסוכר, כגון ממתקים, עוגיות ועוגה. לבסוף, יש להימנע גם ממזונות מעובדים, כגון צ'יפס, קרקרים ובשרים מעובדים.
בסך הכול, התזונה הקטוגנית הצמחונית יכולה להיות דרך מועילה לשיפור הבריאות ולקידום ירידה במשקל. עם זאת, חשוב לוודא שהתזונה מאוזנת ושכל הצרכים התזונתיים מסופקים. בנוסף, חיוני להימנע ממזונות מסוימים, כגון דגנים, ירקות עמילניים, פירות ומזונות מעובדים. על ידי הקפדה על דיאטה זו בעזרת רופא או תזונאי, התזונה הקטוגנית הצמחונית יכולה להוות כלי יעיל לירידה במשקל ולשיפור הבריאות.

 

סיכום

התזונה הקטוגנית הצמחונית היא שיטה ייחודית שיש להשתמש בדיאטה זו בזהירות ויש להיות במעקב של רופא או תזונאי. בנוסף, יש להימנע ממזונות מסוימים על מנת לשמור על איזון התזונה. מזונות אלו כוללים דגנים, ירקות עמילניים, פירות, סוכר ומזונות מעובדים. על ידי ביצוע הנחיות אלו, התזונה הקטוגנית הצמחונית יכולה להיות דרך בטוחה ויעילה לקדם ירידה במשקל ושיפור הבריאות.

תזונה קטוגנית צמחונית:

 

הנחיות תזונתיות

יתרונות

דגשים תזונתיים

דגשים כללים

75% שומנים

 20% חלבונים

5% פחמימות

 

הפחתת רעב ותשוקה למתוק, שינה ערבה,

שיפור המצב רוח

1500-2200 קק"ל ליום

יש לשלב תוספי תזונה למניעת חוסרים

אגוזים, זרעים, שמנים בריאים, ירקות לא עמילניים

גבינה, זיתים, אבוקדו, ביצים קשות

מניעת סוכרת וטיפול בסוכרת,
הורדת מדדי דלקת

2-3  ארוחות ביום

יש לנטר גלוקוז בדם, רמות קטונים, רמות שומנים וחוסרים תזונתיים

במקום סוכר יש להמתיק עם:
סטיביה, קסיליטול, פרי נזיר, אריטריתול

מניעה או טיפול בגידולים סרטניים (בשלבי מחקר)

2-3 ליטר ליום

חוסרים אפשריים:
ויטמין
B12  , ברזל, נתרן, חלבון, אשלגן, מגנזיום, ויטמיןD

 

 

מה היה לנו עד עכשיו?
טרנדים

מאמרים פופולריים אחרונים